Vastab Marina Truija oma 75. juubeli puhul!
EESTI
BALLETILIIT – küsimused juubilaridele
MARINA
TRUIJA
1. Mis aastal lõpetasite balletikooli (ja millise)?
Lõpetasin
Riia Koreograafiakooli 1971. aastal, juhendaja oli Marina Sizova.
2. Millistes teatrites olete tantsinud?
Tantsisin
Riia Ooperi- ja Balletiteatris juba koolis õppimise ajal praktika
raames. Aastatel 1970-1972 ja 1973-1975 Vanemuise teatris ja
1975-1991 Rahvusooperis Estonia. Eestisse, Vanemuise teatrisse
sattusin tööle juba balletikooli eelviimasel kursusel, kui Ülo
Vilimaa käis Riias oma trupile tantsijaid otsimas.
3. Värvikas mälestus kooliajast
Suur elamus oli, kui käisime kooliga esinemas Moskvas. Olin siis umbes 12. aastane. Metroojaamad jätsid eriti sügava mulje.
Riia balletikooli kevadkontserdil oli tantsunumber „Torero“, mida lavastas V. Blinov ja kus tantsisid ainult poisid. Toreadoori ja härja võitlus. Toreadoor oli Aleksander Godunov ja härg oli Mihhail Barõšnikov. Seda tantsunumbrit alati korrati, niisugust menu polnud teistel numbritel kunagi. Poisid nautisid esitust - väga andekad tegelased olid juba siis. Meie, teised õpilased, elasime kaasa kulisside taga.
Koos
Riia Ooperi- ja Balletiteatriga käisime esinemas Ungaris.
Külalisetendus oli Luikede järv. Tegime kaasa II ja IV vaatuses,
olime luiged ja osalesime ka I vaatuse valsis.
Oli 1968. aasta
ja algas Praha kevad. Me saime sellest teada alles siis, kui jõudsime
koju tagasi - vanemad olid väga mures.
4. Värvikas mälestus teatrist (või lemmikroll)
Algul
töötasin Vanemuise teatris. Perekondlikel põhjustel kolisime
Tallinnasse. 1975. aasta sügisel käisin ennast ette näitamas ja
mind võeti tööle Estonia teatrisse. Oli väga huvitav ja põnev
aeg nii Vanemuises kui Estonias. Sel ajal lavastasid Ülo Vilimaa ja
Mai Murdmaa. Nad olid ainulaadsed ballettmeistrid kogu Nõukogude
Liidus. Lavastasid ka teised, suurem osa tulid Leningradist. Oli
meeldiv ja tuttav stiil, niinimetatud klassikaline. Estonia laval
esinesid suurepärased tantsijad. Ma vaatasin alati nende esinemist,
kas laval või kulisside taga. Elasime kõik kaasa ja rõõmustasime
nende saavutuste üle.
5. Mis teeb balletiartisti elukutse eriliseks? Mis sellest ajast enim meelde on jäänud?
Eriline
on see, et peab ennast pidevalt ületama ja sellest rõõmu ka
tundma.
6. Soovitusi praegustele tantsijatele.
Katsuge püsida heas füüsilises vormis ja vältige traumasid. Praegu on imeliste võimaluste aeg. Raske isegi võrrelda tolle ajaga, kui mina tantsisin. Jõudu ja julgust!
FOTODE
ALLKIRJAD:
1. Portree 1977. a.
2. Riia Koreograafiakooli lõpetamine 1971. a.
3. Riia Koreograafiakooli kontsert - ,,Paquita” variatsioon 1970. a.
4. ,,Paso doble “ kontserdil Riia Ooperi- ja Balletiteatris 1970. a. – Marina Puris (Truija) ja Aldis Apse
5. “Kontrastid II” C. Debussy muusikale ,,Impressioon” - Maie Saealle, Marina Puris (Truija), Veera Rogožina, 1971. a. Vanemuises
6. ,,Fauni pärastlõuna” - Alla Udovenko, Marina Puris (Truija), Vanda Nemillo, Leonid Pankin, 1971. a. Vanemuises
7. ,,Prometheus” - Ludwig van Beethoven – Marina Truija, Larissa Sintsova, Mihkel Kivilaan, 1976. a. Estonias
8. ,,Luikede järv” - mazurka (garderoobis sünnipäevalilledega) 1989. a.