Blogi

Vastab Inge Arro oma 70. juubeli puhul!

1. Mis aastal lõpetasite balletikooli (ja millise)?

Lõpetasin Tallinna Koreograafikooli 1970. aastal Ilse Adussoni klassis. Lõpukontserdil tantsisin „Paquita” Baleriini osa.

2. Millistes teatrites olete tantsinud?

Olen tantsinud väga paljudes teatrites üle maailma nii Estonia Balleti koosseisus kui ka Kirovi teatri ja Moskva balletisolistide truppidega. Tantsisin Leningradi Kirovi nimelises teatris, Leningradi Väikeses ooperiteatris, Moskva Suures Teatris ja enamustes endise NSV Liidu ooperiteatrites (Odessa, Novossibirsk, Riia, Vilnius, Kiiev, Minsk, Tbilisi jne.). Lisaks Berliini Komische Operas ning Saksamaa suuremate linnade ooperiteatrites. Stockholmi, Varssavi, Budapesti, Malta, endise Jugoslaavia ooperiteatrites. Lõuna-Ameerikas 7 riigi ooperiteatrites (Venezuela, Columbia, Peruu jne.), Aasias Hanoi ja Saigoni ooperiteatrites. Lähis-Idas olime enamjaolt vabaõhulavadel (Kuveit, Süüria, Türgi jne). Balletifestivalidel Austrias, Itaalias, Soomes. Lisaks veel muudes väiksemates teatrites ja kontserdisaalides.

3. Värvikas mälestus kooliajast

Mäletan eredalt balletikooli direktorit Anna Ekstonit. Ta oli väljapaistev isiksus, kelle eruditsiooni mõistsin lõpuni alles täiskasvanuna temaga suheldes. Meenub ka kooliaegne lavapraktika Estonia teatris, mis andis palju motivatisooni edasiseks.

4. Värvikas mälestus teatrist (või lemmikroll)

Nimetaksin esimeseks balletti „Sülfiid”. Sain selle osa eest ka Eesti Teatriliidu preemia. „Luikede järves” Odette-Ottilie kaksikrolli tantsides oli mulle huvitavam Musta Luige Ottilie roll. Seal oli rohkem karakterit ja efektne tehnika. Roll, mis oli vastand minu lüürilistele balletiosadele oli Kitri balletis „Don Quijote”. Tehniliselt raske, aga väga elurõõmus, temperamentne ja positiivne. Viimasena meenub Balanchini „Serenaad”. Tantsisin teist baleriini ehk Russian Girl-i. Balanchini koreograafia on kiiretempoline ja sobis väga minu füüsisele. Kõige rohkem tantsisin kontsertprogrammides „Uinuva kaunitari” 3. vaatuse Aurora ja Printsi pas de deux-d ja Ober-i muusikale loodud pas de deux-d (V. Gzovski lavastus). USAs Colorado Balletis,kui olin juba tantsijakarjääri lõpetanud paluti mul teha „Giselles” Bathildat, „Luikede järves” Kuningannat ja „Romeo ja Julias” Madame Capulettit.

Mõned värvikad elamused Estonia Balleti Vietnami ringreisilt:

Sõitsime läbi kogu riigi Hanoist Saigonini. Provintsi aladel olid tingimused tantsimiseks peaaegu olematud. Ühes provintsis, kus meil oli kontsert, tegime enne etendust kuuris tundi. Põrand oli nii pehkinud, et väikeste hüpete ajal Janis Garancise jalg läks läbi põranda. Õnneks ta viga ei saanud, aga naeru ja aasimist oli üksjagu. Teises kohas toetus minu partner Andrei Ustinov klaverile, mis järsku täielikult laiali lagunes. Kolmandas kohas vabaõhulaval suure tuulega ei seisnud eesriie kinni, nii et Vietnami sõdurid lamasid eesriide serva peal kuni etendus algas.

5. Mis teeb balletiartisti elukutse eriliseks? Mis sellest ajast enim meelde on jäänud?

Eriliseks teeb balletiartisti elukutse see, et väljendad kõiki emotsioone läbi balletisammustiku ja liigutuste ning ilma sõnadeta räägid mingit lugu.

Mainiksin kahte olulist pöördepunkti minu karjääris, mis muutsid erialast käekäiku ja minu arusaamu ja vaateid. Esiteks III koht Balletiartistide konkursil Moskvas 1976. a., milleks valmistusin Kirovi nimelises Teatris, Leningradis Irina Kolpakova käe all. See oli silmiavav kogemus igas mõttes. Teiseks oli kutse Colorado Balleti kunstilise juhi abiks Denveris USAs. Hiljem balletipedagoogi töö Las Vegase Ülikoolis Nevadas (University of Nevada - Las Vegas) ja Nevada Balletiakadeemias (Academy of Nevada Ballet Theatre). Suur väljakutse ja maailmapilti avardav 15 aastane eluetapp Ameerika Ühendriikides.

6. Soovitusi praegustele tantsijatele

Tantsija karjäär on üürike. Nautige seda aega, mis te saate laval olla. Tundke rõõmu vaatamata raskustele. Ja pidage meeles ka neid, kes on teid juhendanud sellel teel.



Fotod:

1. “Uinuv kaunitar” Aurora - Inge Arro;  Prints Desire - Andrei Ustinov, RAT Estonia

2. “Bajadeer” Gamzatti- Inge Arro; Solor- Meelis Pakri, RAT Estonia

3. “Giselle” Giselle - Inge Arro, RAT Estonia

4. “Raimonda” Raimonda - Inge Arro; Jean de Brien - Vladimir Kuzmin, RAT Estonia

5. “Giselle” Bathilda - Inge Arro, Colorado Ballet, Denver, USA



Sündmused

Blogi