Vastab Teesi Viisimaa oma 90.juubeli puhul!
1. Mis aastal lõpetasite balletikooli (ja millise)?
1954. aastal Moskva Suure Teatri juures asuva balletikooli.
Kuigi mustlane ennustas
mu emale nooruses, et tema tütar hakkab endale jalgadega leiba teenima, ei
olnud ma kunagi unistanud tantsijaks saada. Olin hoopis tubli sportlane -
sprinter ja kergejõustiklane - ning 1946. aastal omistati mulle noorte klassis
Tallinna meistri tiitel.
Balleti juurde sattusin üsna juhuslikult. Sõbranna kutsus mind Mustpeade maja
balletiringi, kus oli juhiks ja õpetajaks Estonia tantsija
Rein Ranniku. Olin juba 15 aastane ega teadnud balletist midagi. Hoidsin end
tunnis teiste selja taha ning püüdsin järgi teha, mida teised tegid. Aga
tantsimine hakkas mulle meeldima.
Peagi Rein Ranniku lahkus ja teda tuli asendama balletikooli karaktertantsu
pedagoog Nadežda Taarna. Nüüd läks tegutsemine hoopis intensiivsemaks.
Taarna märkas mind ja seadis mulle paar soolotantsu. Jätsin spordiga hüvasti, sest tants puges
lõplikult hinge, südamesse ja jalgadesse. Peagi sai minust selle balletiringi
solist.
Taarna pidas mind ilmselt andekaks, sest kuulsin, et ta oli rääkinud minust
koreograafiakooli direktorile Anna Ekstonile, kes mõistis, et noorematesse
klassidesse vastuvõtuks olin liiga vana, vanematesse - vähese ettevalmistusega.
Siiski leidus lahendus - Taarna soovitas mul pöörduda koreograafiakooli õppejõu
Helene Izerovitši poole. Izerovitš võttis mind oma õpilaseks ja ma hakkasin
käima 2-3 korda nädalas tema juures balletitunnis. Poole aasta pärast kutsus
Helene Izerovitš oma hea tuttava, Estonia balletisolisti Lia Vingi, minu
tantsuoskuste kohta hinnangut andma. Edasi arenesid sündmused nii, et Liia
Vingi väga positiivne hinnang õhutas tegema ettevalmistusi Tallinna
Balletikooli astumiseks. Olin juba 18 aastane ja mõistsin, et ilma professionaalse tasemeta ei ole mõtet sellest
elukutsest unistada. Hakkasin iga päev Izerovitšiga treenima, et omavanustele
järele jõuda ning uue õppeaasta alguses andsingi avalduse Riiklikusse
Koreograafiakooli astumiseks. Mind võeti vastu 6. klassi.
Ei läinudki palju aega mööda, kui taipasin, et selle klassi pedagoog Emiljanova
oli nõrk õppejõud ja kogu klassi tase kehvake. Mul polnud mingit raskust saada
kõige paremaks õpilaseks.
Kevadel anti Kunstide Valitsuse poolt seitsmenda klassi kõige paremale
õpilasele Helmi Puurile võimalus minna edasi õppima Leningradi ja minule, kui
parimale 6. klassi õpilasele - kolmeks aastaks Moskvasse!
2. Millistes teatrites olete tantsinud?
Rahvusooper Estonia
3. Värvikas mälestus kooliajast
Mäletan, et valmistusime
Moskvas lõpueksamiteks. Minu osaks oli lõppkontserdil tantsida
balleti „Esmeralda” teise vaatuse stseenis ja adagiot, mis oli mulle väga
meeltmööda.
Minu partneriks „Esmeraldas” oli pikk kena noormees Anatoli Jelagin
paralleelklassist. Mulle meeldis temaga tantsida, me sobisime hästi - mina
Esmeralda ja tema Phoebus. Meie proove juhtis suurte kogemustega pedagoog,
endine tantsija Vladimir Sergejevitš Golubin, kes oli ise noorena „Esmeraldas”
Phoebuse rolli tantsinud. Ta suhtus minusse väga soojalt ja ükskord keset
proovi ütles ta korraga: “ Küll mul on kahju, et ma pole enam noor, ma tahaksin
väga koos Dusjaga tantsida”... Dusjaga?!! Ma ei tea, miks ta Teesi ei öelnud -
või oli see nimi kahe pika e-tähega venelasele liiga raske öelda? Mu nime
väänasid teisedki, aga Dusja olin ma ainult temale, Golubinile. Meie proovid
olid väga huvitavad, õpetlikud ja sisukad ning kui proovide aeg otsa sai, oli
mul sellest südamest kahju.
4. Värvikas mälestus teatrist (või lemmikroll)
Lemmikroll oli Maria
balletist „Bahtšissarai purskaev”, aga värvikas mälestus on jäänud hoopis minu
päris viimasest etendusest Estonia laval.
Minu viimane etendus oli „Giselle”,
milles lavatee alguses olin tantsinud küllaltki rasket pas de deux´d, aga
siis olin Giselle´i ema rollis. Giselle´i tantsis seekord üks külaline ja kui
eesriie sulgus, hakkasid kõik plaksutama, mina kaasa arvatud. Korraga müksas
kolleeg mind ja ütles: ”Mis sina plaksutad, sulle plaksutatakse!” Minu suureks
üllatuseks toodi suur lillebukett, loeti ette mingid tänukirjad, öeldi
lahkumissõnad...
Ma teadsin, et see on mu viimane balletietendus, aga ma ei olnud tahtnud
sellele mõelda. Kuid siis oli see hetk käes ja ma olin samaaegselt meelitatud
nii tähelepanust kui hingest täiesti tühi, sest nüüd... oligi kõik.
5. Mis teeb balletiartisti elukutse eriliseks? Mis sellest ajast enim meelde on jäänud?
Ballett on väga ilus -
liigutustesse, poosidesse, pilkudesse on kätketud kujutlusvõime lõputu lugu.
Samas aga on ballett ka karm. Kui valid baleriini maagilise elukutse, pead
arvestama, et selle spetsiifika ei soosi vanu. Kui paljudel elualadel ollakse
neljakümneselt oma karjääri tipul, paned sina oma varvaskingad mälestusasjade
kohvrisse ja proovid mõnes uues ametis endale elatist teenida.
Ühelt poolt on kõige enam meelde jäänud suured unistused, publiku tänulik
aplaus, lilled garderoobis laual, kaardike mõnelt austajalt... ja teisalt
lõputu töö, väsimusele mitte järele andmine, ühe ja sama kombinatsiooni lõputu
harjutamine, verised plaasterdatud varbad, higi ja pisarad.
6. Soovitusi praegustele
tantsijatele
Loomulik anne on kindlasti oluline, aga sellele ei tohi lootma jääda. Ilma
tööta ei tule midagi.
Kindlasti tuleb hoolt kanda oma füüsise ja välimuse eest, aga enne ei saa
lavale minna, kui hing ei ole soe.
Fotode allkirjad:
1. Tarantella balletist „Esmeralda”
2. „Uinuv Kaunitar” 1969. a.
3. Tšehhi tants Filharmoonia kontsertprogrammis 1968. a. Partneriks Peeter Roos.
4. Garderoobis pärast Heli
rolli esitust „Põhjamaa unenäo” esietendusel 1968. a.